söndag 13 november 2011

om olikheter


hur kan vissa saker komma till en kultur men inte en annan? varför firar man saker på olika sätt? hur kommer det sig att man tycker om vissa saker men inte andra? vid högtider och festligheter syns olikheter bara ännu större och det är oftast då man ser hur relationer är skapade och splittrade. man ser hur några lägger ner så mycket energi för att göra saker bra och någon annan bara rycker på axlarna. vissa kan inte glädjas åt andra och andra vill helt enkelt inte.


snart kommer mannen nedanför Sintarklaas och hälsa på igen. jag har redan träffat honom för första gången idag tillsammans med sina följeslagare Swarte Piet. en figur som för mig är väldigt främmande och som jag inte känner någon koppling till. när julen närmade sig för första gången i holland för 2 år sen och jag för första gången såg en chokladfigur med folie runt sig föreställande en svart tomtenisse, berömde jag min sambo och nya land att vara så öppna mot olika kulturer. min sambo tittar förbryllat på mig och chokladfiguren i min hand och kan inte förstå att jag inte vet vem detta är.
mitt första möte med chokladfiguren swarte piet (sintarklaas hjälpe).

sintarklaas kommer med en båt från spanien där han bor resten utav året tillsammans med sina swarte peits och sin vita häst, och en stor bok med alla barn i hela världen. boken innehåller en lista på hur barnen har skött sig och vad de önskar sig....låter inte detta väldigt välbekant?
skillnaden är att sintarklaas har svartanissar och kommer ridande på en vithäst, och innan man får sin present måste man sjunga en visa om sintarklaas.
Sintarklaas paraderna är i full gång och har nu blivit en tradition som jag tycker om. det enda som jag tycker är skrämmande är swarte piet. jag kan inte hjälpa det, men för mig ser han bara väldigt läskig ut.



Inga kommentarer: